Trafiekcijfers Mei 2024
Vergelijking tussen de periode Mei 2023 en 2024
2023 |
2024 |
Verschil |
|
Commercieel: |
330 |
336 |
+1,8% |
2023 |
2024 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
1.890 |
2.107 |
+11,5% |
Passagiers: |
41.862 |
41.049 |
-1,9% |
Vracht: |
1.751 |
1.483 |
-15,3% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Mei 2023 en 2024
2023 |
2024 |
Verschil |
|
Commercieel: |
1.863 |
887 |
-52,4% |
2023 |
2024 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
8.564 |
5.145 |
-39,9% |
Passagiers: |
138.663 |
93.269 |
-30,6% |
Vracht: |
18.194 |
6.912 |
-62% |
Commentaar:
ZEER ZWAKKE MEIMAAND
Het is al lang geleden dat er nog zo'n lage trafiekcijfers genoteerd werden op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge. Wat loopt er verkeerd?
Minus bijna 2% passagiers, terwijl we overal te horen krijgen dat de mensen snakken naar de zon en er massaal geboekt wordt op last-minutes. Bij TUI werd ons
toegegeven dat bestemmingen zoals Egypte, Griekse Eilanden en Turkije minder in trek zijn, o.a. omwille van de internationale conflicten. Alle begrip hiervoor.
Er moeten echter wel alternatieven bekeken worden. Een "taskforce" met alle stakeholders dringt zich op. De cargotrafiek was deze maand ook alles behalve goed
te noemen. Bij Egyptair Cargo heeft men zijn best gedaan, maar aan een zwakkere marktsituatie en late oogsten kan je niets veranderen.
Ook hier moet Oostende dus alle registers opentrekken om nieuwe markten aan te boren. Wie neemt het initiatief? Reeds vorig jaar hadden we gewaarschuwd
voor donkere wolken. Blijkbaar wist "men" het beter ...